![](/media/lib/542/n-pilkarze-be7e97dcc8c713ffa49b8990030d4aaa.jpg)
Najlepsi piłkarze narażeni na wyższe ryzyko chorób neurodegeneracyjnych
17 marca 2023, 10:21Najlepsi piłkarze są narażeni na o 50% wyższe ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych niż przeciętne osoby, informują badacze z Karolinska Institutet. Zwiększone ryzyko związane jest z przede wszystkim z odbijaniem piłki głową. W przypadku bramkarzy ryzyko jest niższe niż w przypadku zawodników z pola.
![Taśma z magnetofonu szpulowego© tsca](/media/lib/7/1178533521_009856-11caf3d10e735a6b9014990d420d4525.jpeg)
Głos kobiecy trudniejszy do rozszyfrowania
7 maja 2007, 10:21Aplikacje rozpoznające mowę i przetwarzające ją na tekst pisany popełniają więcej błędów w przypadku głosów żeńskich. Naukowcy prowadzeni przez doktora Syeda Alego postanowili sprawdzić, jak zwiększyć dokładność przekładu i jakie czynniki niekorzystnie wpływają na rozpoznawanie mowy.
Kiedy robot staje się ludzki?
10 lipca 2008, 11:25Kiedy komputer znowu się zawiesza, często denerwujemy się na niego, jakby był człowiekiem. Wiele osób nadaje swojemu pecetowi czy laptopowi jakieś imię. To właśnie tego typu zjawiska zachęciły doktora Sörena Kracha i profesora Tilo Kirchera z Kliniki Psychiatrii i Psychoterapii Uniwersytetu w Aachen do zbadania zagadnienia, czemu i w jakich okolicznościach przypisujemy maszynom ludzkie cechy oraz jak się to przejawia na poziomie korowym.
![](/media/lib/53/psy-i-lody-2d8f1cf10f0b2bcc7b99939c8e14b961.jpg)
Specjalnie dla psów
10 sierpnia 2009, 12:00Dietetycy z brytyjskiej firmy Wagg Foods, która produkuje karmy dla zwierząt, opracowali lody dla psów. Na razie desery Frost and Hound występują tylko w trzech smakach, ale przyszła klientela wygląda na zadowoloną i aż macha ogonami...
![Xbox 360© Microsoft](/media/lib/3/1173886412_916630-ed97fad1bfdb5d10bff79eb7232b7baa.jpeg)
Powolne zmiany na rynku konsoli
23 czerwca 2010, 11:41Z zapowiedzi przedstawiciela Microsoftu wynika, że nie sprawdzą się wcześniejsze przewidywania niektórych ekspertów, którzy zapowiadali, że konsole następnej generacji trafią na rynek najpóźniej w roku 2012. Chris Lewis stwierdził, że Xbox 360 ma przed sobą co najmniej jeszcze pięć lat.
![](/media/lib/46/sluchawki-4fd0e91cf8dc71457e235498a16d0785.jpg)
Kto ćwiczy, ten słyszy
13 września 2011, 12:13Muzycy słyszą w starszym wieku lepiej od niemuzyków. Choć więc wydaje się, że gra w zespole może uszkadzać słuch, badania naukowców z Baycrest pokazały, że tak nie jest.
![](/media/lib/157/n-edie01-1945fa05557935b767165d9779442cab.jpg)
Wszystko płynie, nawet lampa
18 kwietnia 2013, 06:24Edie to lampa z żarówką zanurzoną w dielektryku. Powstała w czeskim studiu projektowym Aura Design. Jej twórcy podkreślają, że zwykle źródło światła się ukrywa, zaś tutaj gra ono pierwsze skrzypce.
![](/media/lib/138/n-mohw_basilan_002-1e2ec9cb46c7afc35ff9c7910b326ea5.jpg)
Gracze wideo z testami antydopingowymi
27 lipca 2015, 06:04Osoby zawodowo grające w gry komputerowe będą musiały przechodzić kontrolę antydopingową przed ważnymi zawodami. Taką decyzję podjęła Electronic Sports League. Najbliższa kontrola odbędzie się przed zaplanowanymi na przyszły miesiąc ESL One w Kolonii.
![](/media/lib/342/n-liubo-b434e807ee2ef81b8fe744f5c303a0b2.jpg)
Inskrypcje z pasków bambusowych z grobowca cesarza to zaginione zasady starożytnej gry
15 marca 2019, 16:45Na paskach bambusowych (jiǎndú) z pochówku Liu He, cesarza Chin z dynastii Han, który panował przez 27 dni pomiędzy 18 lipca a 14 sierpnia 74 p.n.e., znajdują się inskrypcje z zaginionymi od wieków zasadami gry planszowej liubo. W grobowcu w Nanchangu odkryto ponad 5200 pasków. Zasady starożytnej "planszówki" dla 2 graczy spisano na ponad 1000 z nich. Potwierdzili to naukowcy z Uniwersytetu Pekińskiego.
![Second Life© Linden Lab](/media/lib/15/1189792000_225904-e5bf27dd5d2fe3c931bb75282858b062.jpeg)
Gry polem treningowym dla sztucznej inteligencji
14 września 2007, 17:26Amerykańska firma badawcza Novamante stworzyła oprogramowanie, które uczy się poprzez kontrolowania postaci w wirtualnych światach. Wkrótce światy takie, jak chociażby gra Second Life, będą wykorzystywane jako poligony treningowe dla sztucznej inteligencji (AI).